نگاه مناسبتی، رویكرد غالب برنامه های تلویزیونی است
نوشته شده توسط : brezzers

'رضا استادی' روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود:شبكه های عمومی سیما در مجموع بیش از 13 مجموعه تلویزیونی برای نوروز 91 در دست تولید دارند.

وی ادامه داد: به طور متوسط سهم هر شبكه از این مجموعه های تلویزیونی دو اثر است كه در این میان برخی شبكه ها نیز سه مجموعه را به طور همزمان تولید می كنند تا در نهایت یك اثر راهی آنتن شود.

این روزنامه نگار با یادآوری اینكه شبكه های سیما به طور متوسط سه ماه درگیر تولید برنامه های تلویزیونی هستند، افزود:اگر به این شیوه برنامه سازی مناسبت های دیگری از جمله محرم و ماه رمضان نیز افزوده شود خواهیم دید كه تلویزیون حجم گسترده ای از وقت خود را صرف تولید برنامه های مناسبتی می كند.

استادی با بیان اینكه این شیوه تولید بخش قابل توجهی از انرژی برنامه سازان تلویزیونی را می گیرد،ادامه داد:هرچند مناسبت های ملی و مذهبی اهمیت بسیاری دارند اما اگر قرار باشد تمام انرژی شبكه های سراسری صرف این نوع كارها شود، امكان برنامه ریزی گسترده و برنامه سازی مناسب از شبكه ها سلب می شود.

این منتقد سینما و تلویزیون یادآور شد: یك شبكه تلویزیونی خوب، شبكه ای است كه برای تمام ایام سال و برای هر وقت از شبانه روز برنامه خوب به مخاطبانش ارایه كند.

استادی ادامه داد:نگاه مناسبتی به برنامه سازی در تلویزیون سبب شده است تا در ایام خاص برنامه های متوسط و رو به بالا به مخاطب ارایه كنند و در بقیه ایام سال دستاشان خالی باشد.

عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی افزود: برای نمونه در آستانه نوروز، برنامه های تلویزیونی برای مخاطب تكراری و كلیشه ای شده و برنامه ای خلاقانه و خوب دیده نمی شود.

استادی تاكید كرد: تمركز بی دلیل و بسیار زیاد متولیان شبكه های تلویزیونی روی نوروز سبب شده تا این رسانه نتواند از وظیفه اصلی خود كه برنامه سازی خوب برای تمام ایام سال است، باز بماند.

این روزنامه نگار یادآور شد: این رویكرد سبب می شود تا اقبال به برنامه های تلویزیونی نیز به یكسری مناسبت ها و روزهای خاص محدود شود.

** افراط و تفریط در تولید برنامه های طنز

استادی همچنین درباره رویكرد طنز شبكه های سیما در تولید برنامه های نوروزی گفت: توجه بیش از اندازه به یك نوع برنامه سازی بیش از آنكه به جذب مخاطب و لذت بردن مخاطبان از برنامه ها منجر شود، سبب دلزدگی آنان می شود.

به گفته وی،اینكه تلویزیون تصور كند در هر مناسبتی باید چنان مردم را پای تلویزیون میخكوب كند كه آنان از دیگر كارهای خود باز بمانند، تلقی درستی نیست.

این روزنامه نگار تاكید كرد: اینكه در ایام و مناسبت های خاص همه برنامه های شبكه های تلویزیونی رنگ و بوی مناسبتی به خود بگیرد، شیوه درستی نیست و تلویزیون باید به گونه ای برنامه ریزی كند كه مردم فرصت رسیدگی به دیگر كارهای خود را داشته باشند.

فراهنگ** 2025





:: برچسب‌ها: نیویورک , جغرافیایی برچسب , فیلم ,
:: بازدید از این مطلب : 459
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 17 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: